Å pushe grenser

Det er dét det handler om, ikke sant? Å pushe sine egne grenser. Å sparke seg selv bak når det gjør som vondest. Å kunne tyne ut det lille ekstra som gjør at du klarer å krysse mållinjen på best mulig vis. Idrett er herlig!

Å drive med idrett kan mange ganger føles ubehagelig, og ja – det kan være mye sant i akkurat dét. Mange føler at det spesielt er utholdenhetsidrettene som er verst, og akkurat dét skal vi ikke være så altfor uenig i. Å drive med utholdenhet er liksom creme de la creme når det kommer til sport og idrett, og de er ingen tvil om at det å klare å presse seg selv mens man løper en gitt distanse kan være både vondt og vakkert på én gang.

Annonse

På denne siden skal vi forsøke å gi deg den motivasjonen som kan få deg til å yte det lille ekstra!

Kampen med deg selv

Løping er utrolig populært og er noe absolutt alle kan drive med – uansett hvilket nivå man befinner seg på. Motivasjonen til å løpe kan for mange dreie seg om å fullføre et spesielt løp eller en spesiell distanse. Som sagt er løping noe som alle kan gjøre og vår oppfordring er enkelt og greit din motivasjon til å slite deg fremover veien bør komme innenfra – du skal altså slå deg selv ned i støvlene!

Det kan kanskje høres alt for lettvint ut, men hør her: hvis du leser dette så er du etter all sannsynlighet ingen toppidrettsutøver, og sjansen for at du skal bli en er etter all sannsynlighet heller ikke til stede. Det er heller ikke målet! Målet er at du skal fullføre det du har satt deg som mål, være det seg at du skal klare å springe 1 km sammenhengende eller fullføre din første halvmaraton!

Ingen mål er for dårlige, for husk på følgende: hvis du presterer bedre i dag enn hva du klarte i forrige uke så har du vunnet!

Ja, kanskje klarer du ikke å løpe lenger enn 2 minutter. Det spiller ingen rolle så lenge du for to dager siden ikke løp noe som helst. Du bygger deg opp til å bli bedre. Det er derfor det heter trening. Jo mer man trener jo bedre vil man bli, og det er akkurat der motivasjonen din skal ligge.

Lag deg en løype som du ønsker å løpe, og deretter setter du enkelt og greit i gang. Den første gangen kan du løpe litt og gå litt. Ta tiden. Push deg selv den neste gangen for å løpe noen skritt ekstra for hvert drag, og sjekk klokken når du er ferdig. Slo du deg selv? Klarte du å presse tiden ned?

Husk også på at du ikke vil klare å forbedre tiden hver eneste gang, for det sier seg selv at det ikke er mulig! Når du føler at du har nådd målet ditt er det deretter å sette seg nye mål: legg på en ekstra kilometer. Tenk at du skal presse tiden ned.

Det handler om å pushe grenser, og det er kun du som kan finne motivasjonen i deg selv!