Tips for når det gjør vondt

Vondt løp halvmaraton

Når du passerer 15 kilometersmerket på halvmaraton kan kroppen fortelle deg at du må stoppe. Ikke hør på den!

Du er kanskje en av de mange nordmennene som virkelig ser frem til å snøre på seg joggeskoene og ta den deilige og lange løpeturen som du virkelig har motet deg opp til? Etter en god time med løping kjenner du den umiskjennelige følelsen hvor du tenker: ‘nå stopper jeg.’

For å bruke et uttrykk som kanskje ikke er fullt så passende: slapp av! Det er helt normalt, men det sitter i hodet ditt!

Kjør på videre

Følelsen som jeg beskriver ovenfor har de aller fleste som løper eller jogger kjent på. Spesielt gjelder det de som prøver seg på de noe lengre distansene på over 10 kilometer. Halvmaratonløpere og maratonløpere vet akkurat hva det er snakk om her, og når du skal løpe din første halvmaraton for deg selv etter veien kommer du til et par kritiske punkt underveis som du må kunne takle på en god måte.

De første 10 kilometerne går som regel helt fint, og du kjenner deg frisk og fin i kroppen. Når du passerer 12 kilometer vet du at du er over halvveis, og det er en bra følelse. Når du har kommet til 15-16 kilometer har du virkelig løpt langt og nå begynner du å kjenne det i beina. Du er sliten, hvilket er helt normalt etter en såpass lang distanse, men du vet samtidig at du faktisk har 5-6 kilometer igjen.

Nå er det virkelig fristende å stoppe!

Denne følelsen har mange opplevd og det er faktisk noe man kjenner på nesten hver eneste tur. Jo, man blir i bedre form, men etter hvert som formen stiger så forsøker man å presse tidene enda mer og d havner man i den samme situasjonen – gang etter gang.

Det er når dette øyeblikket oppstår at du skal pushe deg skikkelig. Du skal faktisk bite tennene sammen og øke farten din! Det kjennes kanskje umulig, men du er nødt til å kjempe med deg selv i et par kilometer – kanskje 3 – men da er det verste over. Da ser du mållinjen der fremme og vet at det ikke er lenge igjen. Det gjelder å holde rytmen og bare kjøre på videre. Så lenge du vet at dette punktet kommer vil du være mentalt forberedt på det, og allerede da har du overtaktet.

Så derfor: når det gjør vondt kjører du rett og slett bare på videre!