Umotivert til maratontreningen? Slik gjør du det best!

Kjedelig trening maraton

Treningsøktene til maratonløpet kan bli uinspirerende, men vi har tipsene som hjelper deg!

Vi er helt enig med deg: treningen opp mot det store maratonmålet kan være pyton og forferdelig kjedelig. Du vet at du må få mange kilometer inn i beina, men når motivasjonen befinner seg på bunnen er det ingen tvil om at målet kan virke langt unna – og da er det fort gjort å gi opp!

Når dét er sagt: det finnes måter å løse dette på og som vil sørge for at du blir en ekte maratonløper – og det er lettere enn hva du skulle tro!

Vi gir deg løsningen på problemet her, og det er snakk om noen små enkle tips som gjør at du vil holde ut den treningen som er nødvendig for å kunne fullføre et ordentlig maraton!

Les videre!

Løp i sirkler – det fungerer

Dette er en testet og god tilnærming som gjør at de lange løpene føles litt enklere og derfor deler vi tipset her. Repeter en sløyfe på 5-7 kilometer eller en tur-returløype for å få inn distansen. Det høres kanskje ut som tortur, men sannheten er at det får tiden til å fly. Det bryter opp den lange distansen i mindre deler, og du kan faktisk forberede deg litt ved å sette drikkevarer, energimat, en kald håndduk eller lignende i en kjølebag. På denne måten slipper du å drasse dette med deg og i tillegg har du noe å se frem til når du løper!

Simuler løypen til selve løpet – veldig smart

Ved å simulere konkurranseløypen din føles treningen litt mer ekte og vil friske opp fokuset ditt. Lag en løype som simulerer maratonløypen din og bruk den som en god trening og øvelse. Tren på middagen du skal spise dagen før løpet, samt hvilken frokost du skal ha. Legg frem klærne og start løpingen på samme tidspunkt som løpet starter på.

Hvis du trener på for en kupert løype – finn bakker å løp i! Har du ikke bakker i nærheten? Da kan du bryte opp det lange løpet ditt i deler ved å springe noen kilometer inne og deretter noen bakker på en tredemølle, før du deretter stikker ut igjen. Dette fungerer også bra som en trening til eventuell varme. Du kan ta de første milene ute og de siste milene inne.

Bytt litt på det – det kan gjøre en stor forskjell!

Av og til vil det være god hjelp i å løpe løypen din motsatt vei – det kan gjøre stor forskjell. Noe annet du kan gjøre er å ta en taxi og be den kjøre deg 30 kilometer avgårde og slippe deg av. Da har du ikke noe annet valg enn å løpe hjem igjen, og det beste er at du får testet en ny løype.

Vær kreativ – det kan lette løpingen

Du kan lage en inspirerende spilleliste med musikk, lydbøker eller podcaster! Spar dine favoritter til de aller lengste løpene slik at du er skikkelig motivert til å komme deg ut, komme i gang og til å lytte. Bruk de første 3-4 kilometerene til å lytte til kroppen din og til å komme deg inn i den lette og fine rytmen, og deretter trykker du på ‘Play’ og hold takten. Når man løper tenker man ofte også veldig bra og spesielt gjelder dette når man hører på musikk og annet mens man er ute på de lange turene.

Sosialiser deg – det er motiverende

Hvis du bor i nærheten av en by er sjansene store for at det finnes en løpegruppe der, og hvis det ikke finnes så kan du jo saktens starte en selv! Du kan også få en venn til å holde deg med selskap på sykkel mens du løper, slik at du har selskap hele veien.

Det går også an å publisere målet ditt på sosiale medier slik at du på en måte holdes ansvarlig for faktisk å fullføre dét du har gått offentlig ut med! Husk på at når løpsdagen er kommet er det god atmosfære rundt løypen, og dette vil gi deg en ekstra boost!

Fasen med spissing av maratontreningen mot det store løper er prefekt til å få inn det spesifikke terrenget, mikse treningen litt for å gjøre det interessant og for å se etter kreative måter å holde deg inspirert på!